Dieta przy niedoczynności tarczycy

Niedoczynność tarczycy jest powszechnym problem, dotyczy on nieprawidłowego funkcjonowania hormonów tarczycy. Dieta w przypadku tego schorzenia jest bardzo ważnym elementem wspomagania leczenia. Zaleca się przyjmować duże ilości jodu, który bierze udział w produkcji tyroksyny. Jod ten znajduje się w dużych ilościach w rybach morskich, owocach morza, indyku, owocach takich jak żurawina, czereśnie i wiśnie. Jod znajdziemy także w następujących warzywach: fasolka szparagowa, ziemniaki, szparagi, czosnek oraz rzeżucha. Oprócz wprowadzania do jadłospisu wymienionych powyżej pokarmów, ważne jest także picie dużych ilości wód mineralnych zawierających jod.

Dietetycy w przypadku niedoczynności tarczycy polecają spożywać duże ilości białka, warzyw i owoców, które wspomagają i przyspieszają metabolizm. Ważnym jest także wdrożenie do diety błonnika, który wspomaga pracę układu pokarmowego i przeciwdziała zaparciom. Zalecane jest także przyjmowanie selenu i cynku, które oddziałują na przemianę tyroksyny. Dietę tę warto wzbogacić o nasiona lnu, konopi siewnej oraz chia. Równoważą one gospodarkę i wzmacniają funkcjonowanie tarczycy.

Dla osób cierpiących na niedoczynność tarczycy polecany jest olej kokosowy, poprawia on metabolizm oraz usuwa zmęczenie. Algi morskie są doskonałym źródłem jodu, dobrze jest je spożywać przynajmniej raz w tygodniu. Zalecane jest także picie bulionu z kości, zawiera on minerały takie jak wapń, fosfor, magnes i krzem. Rosół jest idealnym lekarstwem na redukcję zmęczenia oraz zwiększenie odporności.

Oprócz produktów zalecanych przy niedoczynności tarczycy, istnieje także lista pokarmów zakazanych ze względu na ich działania hamujące przyswajanie jodu. Są to między innymi: kalafior, rzepa, jagody, brukselka oraz truskawki. Nie zaleca się także spożywanie dużych ilości nabiału oraz glutenu. U osób cierpiących na niedoczynność tarczycy bardzo często diagnozuje się nadwrażliwość na gluten. Niezdiagnozowana może być przyczyną zapalenia stawów oraz dolegliwości pokarmowych dlatego lepiej unikać pokarmów z dużą zawartością glutenu.

Występowaniu niedoczynności często towarzyszy insulinooporność, dlatego do organizmu powinny być dostarczane węglowodany trawione wolno co pozwoli na systematyczne dostawanie się glukozy do krwiobiegu. Trzeba również zwracać uwagę na utrzymanie odpowiedniej masy ciała, gdyż osoby z niedoczynnością często mają z tym problem.

Warto także wspomagać naturalną florę bakteryjną probiotykami. Działają one kojąco na układ pokarmowy, usuwają problemy z trawieniem, stanami zapalnymi i reakcjami autoimmunologicznymi.

Więcej na temat niedoczynności tarczycy i sugerowanej diety przy chorobie na blogu altruismonline.com

Autor: Łukasz Nowicki

Podziel się